De vraag naar sociale en ecologische verantwoordelijkheid van bedrijven heeft inmiddels de mainstream bereikt. Het compenseren van je eigen CO2-uitstoot, het mogelijk maken van goede arbeidsomstandigheden en eerlijke handelsafspraken zijn standaard.
Maar als je met je producten en diensten iets terug wilt doen voor de samenleving, moet je een stap verder gaan.
Uit een studie uitgevoerd door Generali Versicherung in Oostenrijk in 2022 blijkt dat ongeveer 80% van de ondervraagden al aandacht besteedt aan duurzaamheidscriteria bij het nemen van hun aankoopbeslissingen. Een soortgelijk resultaat komt uit de BBC Global News-enquête (2021), waarbij ongeveer 80% meer waarde ziet in merken die zich inzetten voor duurzaamheid. Vooral de jonge generaties Gen Z en Millennials, die de komende jaren de hoogste koopkracht zullen hebben, tonen een grote affiniteit met merken die zich inzetten voor duurzaamheid.
Volgens de Impact Brands-studie van het Duitse Brand Trust Agency (2020) is het voor deze twee generaties vooral belangrijk dat merken hun reputatie gebruiken om zich in te zetten voor sociale en ecologische doelen. Als klachten worden verholpen, zouden ze ook bereid zijn een toeslag van bijna 20% te betalen.
De rol van bedrijven in mondiale uitdagingen
Bijna 70% van de ondervraagden in de Impact Brand-studie crediteert merken met het vermogen om oplossingsstrategieën voor wereldwijde uitdagingen te ontwikkelen. Bijna 20% is er zelfs van overtuigd dat de grootste invloedsmacht bij bedrijven ligt.
Consumenten maken zich steeds meer zorgen over de voetafdrukken van individuele producten en de implementatie van duurzame merken. Als er sprake is van bedrog of onduidelijke communicatie, valt de afzender al snel in diskrediet van green of social wash. Dus wat kunnen strategieën zijn voor echt duurzame betrokkenheid of voor het overwinnen van mondiale problemen?
Zogenaamde social businesses of impact brands hebben het tot hun taak gemaakt om met hun business ideeën maatschappelijke problemen op te lossen. Winsten worden niet uitgekeerd zoals in op winst gerichte bedrijven, maar worden voor 100% ingezet voor sociale en ecologische doelen. Maar ook afgezien van dit bedrijfsmodel, waarin bedrijven vaak potentiële oplossingen hebben geïntegreerd in de kern van het bedrijf, zijn er manieren om duurzame doelen te ondersteunen.
Ondersteuning voor non-profit organisaties
Bedrijven kunnen een belangrijke stap zetten door betrokken te raken bij liefdadigheidsinitiatieven. Alleen al in Oostenrijk zijn er naast Caritas en het Rode Kruis veel kleine non-profitorganisaties, waarvan er helaas maar een paar bekend zijn. Ze werken echter aan zeer spannende en relevante onderwerpen die onze samenleving als geheel en het milieu raken. Deze kleinere initiatieven zijn vooral interessant voor samenwerking met jonge bedrijven, omdat er een mogelijkheid is om samen te groeien.
Er zijn tal van vormen van samenwerking tussen bedrijven en ngo’s.
Een populair model is het ‘One for One’-bedrijfsmodel, bedacht door TOMS-CEO Blake Mycoskie. Als u een product koopt, wordt een tweede product van gelijke waarde gedoneerd. Het Duitse bedrijf SHARE gebruikt dit model en investeert zo’n 7% van zijn omzet in verschillende internationale ngo’s. Er was kritiek dat een dergelijk donatiemodel een lokale markt in ontwikkelingslanden zou kunnen verzwakken. Het sportmodemerk MONTREET staat voor een andere benadering van het businessmodel. Het label kenmerkt zich door het doordachte circulaire model van textielverwerking uit gerecycled plastic. Naast hun duurzame producten steunen ze de Oostenrijkse milieuorganisatie GLOBAL 2000 met 3% van hun totale omzet.
Een samenwerking moet voor beide partijen zinvol zijn
Een jaarlijkse donatie van een paar honderd euro aan een hulporganisatie met Kerst wordt niet gezien als medewerking. In het beste geval ondersteunen de geleverde diensten niet alleen individuele projecten van een ngo, maar ook de basisstructuren daarvan. Zo kunnen de vzw’s zelf optreden als experts op het terrein, de ontwikkeling van de behandelde thema’s tot in detail behandelen en minder in gevaar komen in hun voortbestaan. Anderzijds kunnen bedrijven door het samenwerkingsverband een naam te geven hun doelgroep vergroten, een meerwaarde voor hun product genereren en ook gemakkelijker werknemers aan zich binden. Een strategie die voortbouwt op de doelstellingen van het bedrijf zorgt voor meer geloofwaardigheid bij de consument. Wie zich inzet voor een eerlijkere verdeling in de samenleving, profiteert uiteindelijk zelf.