Als je net bent begonnen met je bedrijf, dan wil je vaak alles zo veel mogelijk zelf onder controle houden. Je bent bang dat je, wanneer je externen te hulp vraagt, je zelf het roer niet langer meer in handen hebt. En dat moet natuurlijk wel als je een bedrijf runt. Vandaar dat kersverse ondernemers ook het heft in eigen handen willen houden waar het de schoonmaak van de kantoren en/of bedrijfshallen aangaat. Ze scharen die onder een interne aangelegenheid. En stellen schoonmaakroosters op, stoppen het magazijn vol met allerlei schoonmaakmiddelen en stellen uren ter beschikking voor schoonmaak kantoor en magazijnen. In dit artikel een paar tips als je zelf de scepter wilt zwaaien over de hygiëne binnen je bedrijf.
Goede doe-tip bij schoonmaak kantoor
Dat zijn eigenlijk hele logische tips. Een kantoor heeft per definitie genoeg afvalbakken nodig. Eentje bij elk bureau en eentje bij in- en uitgang van de ruimtes is eigenlijk minimaal. Met voldoende prullenbakken blijven ook de werkbladen mooi opgeruimd en ordelijk. Die prullenbakken moeten ook vrij vlot geleegd, ook al zijn ze nog niet helemaal vol. Weggegooid fruitafval bijvoorbeeld kan snel gaan stinken en in een mum van tijd ook allerlei insecten aantrekken. De doorloop moet dus goed zijn.
Gebruik schoonmaakmiddelen met mate
Een magazijn vol inkoop aan desinfectiemiddelen en schoonmaakproducten betekent niet dat je daar royaal mee om kunt gaan. Dat is juist verkeerd. Meer schoonmaakmiddel benutten is absoluut niet hetzelfde als beter kunnen schoonmaken. In dat soort middeltjes zitten helaas ook schadelijke stoffen. Nadat de schoonmaak kantoor niet goed is gedaan, kunnen zulke stofjes door de lucht gaan zweven en worden ze door de medewerkers onbewust ingeademd. Houd je dus aan de geadviseerde dosis of blijf daar zelfs wat onder. Een van de belangrijkste dingen om schoon te maken is de vloer. Overal wordt wel eens gemorst en de vloer is altijd het eindstation. Kwestie van zwaartekracht. Mensen lopen weer over de smurrie heen zodat die zich ook nog eens distribueert. Met als gevolg overal vlekken. Verwijder eerst de vlekken voordat je de vloer een beurt met stofzuiger en dweil geeft. Vlekken verwijder je met een vochtige doek en een schoonmaakmiddel dat geschikt is voor het type vloer.
Schoonmaak kantoor maar maak ook je schoonmaakspullen weer schoon!
Wat je niet moet doen tijdens het schoonmaken is een vies oppervlak rechtstreeks met je schoonmaakspullen bewerken. Breng het middel aan op een doek en ga met s-bewegingen dan over de vlek heen. Niet heen en terug bewegen want dan verplaats je de viezigheid alleen. Als de vloer schoon is, wordt vaak vergeten dat er nog iets schoon moet. Inderdaad, de schoonmaakspullen zelf. Want hier heb je ondertussen al wel de nodige bacteriën op gesmeerd. Vergeet dus niet na elke poetsbeurt je spullen grondig te reinigen.
Professionalisering van je schoonmaakcyclus
Een slimme ondernemer gaat na een tijdje calculeren. Berekent de uren aan schoonmaak, de reinigingsmiddelen, de controle en andere zaken. En kan dan eens een offerte opvragen bij een extern schoonmaakbedrijf Amsterdam. Valt de prijs in het voordeel van de ondernemer uit, dan is het duidelijk dat hij zijn schoonmaak kantoor niet meer intern moet houden maar beter kan uitbesteden.